1 Professor Luther
i Wittenberg.
Snart efter Hjemkomsten
fra Rom er Luther atter blevet flyttet til Wittenberg, der fra nu
af blev hans Hjem. |
|
2
Siden 1485 var de sachsiske Lande delt i de albertinske og de ernestinske.
Det gamle Landsuniversitet i Leipzig var kommet til t høre til den
albertinske Linje. Den ernestinske Linje, som Kurfyrsteværdigheden
fulgte, havde intet Universitet. Men Kurfyrst Frederik vilde nok
have et saadant. Johann Staupitz og Medicineren Martin Pollich var hans
Hovedraadgivere i Sagen. Resultatet blev, at Universitetet oprettedes i
Kurkredsens Hovedstad Wittenberg 1500. Begge de to Mænd blev Professorer. |
|
3
Ved "Hovedstad" maa man endelig ikke forstaa noget imponerende. Kurfyrsten
havde et Slot her, som han just havde ladet ombygge 1499, og som han brugte
som Residens afvekslende med Torgau. Byen selv var baade lille og tarvelig.
Endnu 1513 var der kun 356 Huse, smaa, lave, grimme. Egnen er flad, kedelig
og mager.
Lille Land, lille Land!
du er bare Sand!
sagde Mundheldet. Af de hvide Sandbakker ved Elben havde byen navn.
Tre Mil uden om Witten- (98) berg kører man gennem bare Hede, siger
Luther. Landet havde tidligere været slavisk, men Befolkningen var
nu gennemgaaende blevet tysktalende. Den stod langt tilbage. Wittenbergerne
stod paa Grænsen af Civilisationen, sagde han engang. Endnu lidt
længere ud, saa havde man været midt i Barbariet. Engang hørte
han Martin Pollich give ondt af sig over, at man sad her som i en Rakkerkule.
Først ved Luther fik det lille Wittenberg Verdensry. |
|
4
Kurfyrst Frederik var en forsigtig Mand med Penge. Der var derfor ikke
anvendt store Summer paa Universitetet. Man hjalp sig ad Genveje. Ved Slottet
i Byen havde Frederik ombygget Slotskirken til et anseligt Hvilested for
Slægten og til et værdigt Gemmested for de 5005 Relikvier (Helgenlevninger),
han efterhaanden havde samlet sig. De udstilledes aarlig Mandagen efter
2. Søndag efter Paaske. Da holdtes der Messer og valfartedes. Hele
1443
Aars Aflad var der knyttet til Kirkens Helligdomme, og der holdtes aarlig
i Kirken henimod 10.000 Messer. Meget passende var denne saa rigt udstyrede
Kirke indviet til alle Helgen. Men til et saa stort Kirkeapparat hørte
ogsaa en stor Gejstlighed. Der var derfor, lige som ved Domkirkerne, indrettet
et Kapitel eller et "Stift", som Tyskerne siger, et Kollegium af Kanniker,
kaldet Allehelgensstiftet. Midlerne fik man paa den gammelkendte
Maade: Man gjorde alle Omegnens Præstekald til Annekser til Allehelgensstiftet.
Præsterne flyttede ind og blev Domherrer i "Stiftet" og lod Landsbykirkerne
betjene, som de kunde bedst. |
|
5
Nu gik Kurfyrsten et Skridt videre og satte disse Domherrer til at være
Professorer ved det nye Universitet. Paa den Maade fik han helt igennem
tre (100) Embeder besørget for een Lønning. Det var ægte
middelalderligt. |
|
6
Endvidere skulde Staupitz hjælpe til med sine lærde Augustinermunke.
Saadanne Professorer fik man helt gratis. Kurfyrsten hjalp til, at der
blev bygget en Klosterbygning, hvori Ordenen saa tillige skulde have et
"Studium", en Uddannelsesanstalt for de studerende Munke. Dette "Studiums"
Lærere skulde ogsaa forelæse for de almindelige Studenter.
Klosterkirken var endnu et rent foreløbigt Skur af Træ og
Ler med en Prædikestol af uhøvlede Brædder, "saadan
som Malerne plejer at male Stalden i Betlehem". |
|
7 Staupitz
selv fik aldrig Tid til rigtig at passe sin Professorgerning. Han havde
ellers et Embede, der kaldtes "Lektorat i Bibelen". Som Universitetets
Fader æredes derimod Martin Pollich, hvem Luther ogsaa taler
kærligt om. Han tog sig saa godt af de unge. Meget fremtrædende
var Andreas Bodenstein, der efter sin Fødeby i Franken gerne
kaldtes Karlstadt. Han var en stor Thomist, d. v. s. Specialist
i Thomas fra Aqvinos Dogmatik. Han gjaldt ogsaa for lærd Græker
og Hebræer, men havde derimod endnu "ikke set" Bibelen. Først
da han havde været Doktor i Theologien i 8 Aar, begyndte han at læse
den. |
|
8 En anden Professor var Nicolaus
von Amsdorf, Luthers jævnaldrende, der siden sluttede sig inderligt
til Luther og blev en stridbar Forkæmper for det særlig lutherske,
bl. a. ogsaa mod Melanchthon. Over latinske Klassikere læstes af
forskellige Humanister, og nærmest til deres Kreds hørte Juristen
Christoph Scheurl, der ellers var Lærer i Kirkeretten. Blandt
lærde Augustinere, der virkede i Wittenberg, var Luthers ven,
Wenceslaus Link, der blev Prior i Wittenberg-Klosteret. Fra 1511 blev
og- (102) saa den nævnte Ven, Johan Lange, overflyttet til
Wittenberg. Alle disse Mænd vil vi senere ofte træffe. |
|
9
Endnu en Mand traf Luther i Wittenberg, om end ikke som Universitetslærer.
Det var Georg Spalatin. De havde været Studenter sammen i
Erfurt uden at have kendt hinanden nærmere. Spalatin var humanistisk
dannet og blev Lærer for nogle unge Slægtninge af Kurfyrsten
og siden Kurfyrstens højtbetroede Sekretær. Han blev i denne
Stilling Mellemmand mellem Luther og Kurfyrsten og tillige en trofast og
klog Støtte for Luther. |
|
10
Lige straks vakte Luther vel ikke Opsigt, men man lagde dog Mærke
til, at der var noget mærkeligt ved ham. Pollich var maaske den mest
klartseende. "Denne Broder har dybe Øjne; han maa have vidunderlige
Fantasier", sagde han, og ofte udtalte han, at denne Munk vilde komme til
at omstyrte den hidtil brugte Læremaade ved Universiteterne. |
|
11
Staupitz fik mere og mere vanskeligt ved at faa Tid til sin Professorgerning,
og han udsaa Luther til sin Efterfølger. Saa skulde Luther først
være Doktor i Theologien. Der stod et Pæretræ i Klosterhaven.
Luther har siden siddet under det og fortalt, det var her, han sad med
Staupitz, da denne sagde ham sin Beslutning. Luther havde været fortvivlet
og sagt, at hans Kræfter slog ikke til.
"Herr Staupitz, I tager Livet
af mig".
Men Staupitz svarede:
"I Guds Navn! vor Herre har store
Forretninger; han trænger ogsaa til kloge Folk deroppe. Naar I nu
dør, saa kan I der være hans Raadgiver!" |
|
12
Her var intet at stille op! Luther blev Doktor i Ok- (103) tober 1512,
og Kurfyrsten betalte Omkostningerne. Han havde hørt en Prædiken
af Munken og var kommet til at interessere sig for ham. |
|
13
Luther satte siden megen Pris paa sin Doktortitel, som han gerne udtrykte
saaledes, at han var Doktor i den hellige Skrift. Den var ham som
et udvortes Tegn paa, at han havde Ret til at optræde som Lærer
i disse store Spørgsmaal. |
|
14
De Aar, der nu kom, var stærkt prægede af en Bevægelse,
vi før han omtalt, Humanismen. Den var begyndt længe
før, og i Luthers Studentertid havde der været en hel
Del Lejlighed til at mødes med denne Retning. Men nu var den lige
som kommet over sine Børnesygdomme, og i Tiaaret 1510-20 gaar den
sejrrigt frem i Tyskland. Man skulde tro, Fremtiden tilhørte den.
Med overlegen Dygtighed paatvang den det dannede Publikum sine Tanker og
skubbede mere og mere Munkevidenskaben til Side. |
|
15
Det var vel at mærke kun en Bevægelse i Overklasserne. De lærde
Herrer kunde rose sig af ikke at kunne deres Modersmaal, og den store Erasmus
spottede over al Fædrelandskærlighed. At træde det jævne
Folk nær, laa dem ganske fjernt. De havde som Henrik Ibsen "en Skræk
for Sværmen". Men til Gengæld havde de virkelig faaet Tag i
Overklasserne. Den gamle Kejser Maximilian hørte dem til og havde
samlet en stor Skare i Wien. Man begyndte at faa Bisper af den Slags, og
den nye Pave var ivrig Humanist. |
|
16
Humanisternes beundrede Høvding var nu den store Erasmus fra
Rotterdam, der havde slaaet sig ned i Basel og aandeligt beherskede
Evropa norden for Alperne med sine Skrifter. Han er en Slags rationalistisk
Katholik, hvad de fleste af dem var. De kæmper for (104) Oplysning
imod Fordummelse. Oftest bruger de Satiren som Vaaben, og
Erasmus havde en stor Færdighed i at faa Latteren paa sin Side. Fremragende
er saaledes hans "Daarskabens Pris", forfattet i England 1511. Den
kom i hans Levetid i 27 Oplag. Her gennemhegler han Theologernes Spidsfindighed,
Overtro og Slendrian i vittig Form. |
|
17 I sine "Samtaler" giver han
ogsaa raske Pennetegninger af en Mængde bagvendt Væsen. Ved
Siden af var han en myreflittig Mester, som ved Udgaver og Fortolkninger
gjorde Oldtidens Forfattere tilgængelige, og som omsider ogsaa samlede
sin Interesse om det nye Testamente. Han vilde til Kilden, og 1516
udgav han det for første Gang i Grundsproget, desværre efter
temmelig nye Haandskrifter. Derefter fortsatte han med Fortolkninger til
det nye Testamentes Skrifter i en hel anden Stil end de (105) middelalderlige.
Han holdt sig ganske jævnt til Ordene og gav en sproglig og historisk
Forklaring. Han gav virkelig noget, der trængtes til, men for selve
Hovedsagen var og blev han blind. |
|
18
Erasmus var noget for sig. Han holdt ogsaa Dusin-Humanisterne i en vis
Afstand. De mindre Aander havde i Almindelighed kun Spotten som Kampmiddel,
men ogsaa den gør jo sin Virkning.
En langtrukken Strid samlede
i disse Aar alle de humanistiske Oplysningsvenner. |
|
19
I Køln var en Jøde, Johann Pfefferkorn, gaaet over
til Kristendommen og optraadte derefter som Jødernes Bekæmper.
1508 udgav han sit "Jøde-Spejl" med Mistænkeliggørelser
angaaende Jødernes Lære og Liv. Han foreslog at indsamle og
brænde den jødiske Litteratur, da disse Bøger antagelig
afholdt Jøderne fra at blive Kristne. Bag ham stod Dominikanermunkene
(Sortebrødrene), der beherskede Universitetet i Køln. Pfefferkorn
fik virkelig en kejserlig Bemyndigelse (1509) til at foretage en saadan
Indsamling og Ødelæggelse af Jødebøger. |
|
20 Men Aaret efter standsedes
han af en ny kejserlig Befaling, der gik ud paa, at Sagen først
skulde forelægges forskellige Autoriteter til Betænkning. Blandt
disse var den lærde Johann Reuchlin, der boede i Nærheden
af Stuttgart i et Dommerembede, som gav ham rigelig Fritid til at dyrke
sine humanistiske Interesser. Han havde ved Jødernes Hjælp
lært sig Hebraisk, en i de Dage saare sjælden Kundskab. Man
gik ellers aldrig til det gamle Testamentes Grundsprog, men nøjedes
med den latinske Oversættelse. Iøvrigt var samme Reuchlin
inde paa sære Spekulationer, der sammenblandede Kabbala, Plato og
Kristendommen. |
|
21 Nu skulde han erklære
sig i denne Sag og maatte bestemt fraraade (106) at konfiskere andet end
rene Smædeskrifter mod Kristendommen. Hellere skulde man ansætte
Lærere i Hebraisk ved Universiteterne. Pfefferkorn omtalte han meget
affejende som "en Bøffel eller Æsel", der talte om Ting, han
ikke forstod sig paa. Det kan anføres, at Theologerne i Køln
udtalte sig for at brænde alle andre hebraiske Bøger end selve
Bibelen, og Theologerne i Mainz vilde endog havde de hebraiske Bibler brændt,
da Jøderne sagtens havde forfalsket dem! |
|
22
Alt dette Materiale fik Pfefferkorn paa Embeds Vegne Adgang til og udsendte
saa 1511 sit "Haand-Spejl", et ubehersket Overfald paa Reuchlin. Denne
svarede med et "Øjen-Spejl", som var skarpt nok mod Pfefferkorn,
men for Resten svækkede den første Erklæring noget.
Men nu tog Kølner-Theologerne sig for at lade undersøge,
om der ikke var Kætteri i Skriftet. Deres Formand var selve Kætter-Forhørsdommeren
for Tyskland, Jakob Hochstraten. Reuchlin var ikke nogen Helt og
forsøgte gennem en meget ydmygende Brevveksling at afvende Uvejret.
Skriftet blev dog offentlig brændt, og der taltes om Inkvisition.
Da udnævnte Paven Biskoppen af Speyer til Dommer, og denne frikendte
Reuchlin (1513). Sagen appeleredes til Rom, hvor den endte med, at Paven
bød begge Parter Tavshed, men den blev egentlig aldrig afsluttet. |
|
23
I denne Sag havde Munke-Uvidenheden og Kættermester-Utaalsomheden
rigtig vist sig. Dette kaldte den modsatte Retning frem, og Reuchlin modtog
et Utal af Breve med Tilslutning. Disse udgav han under Titlen "Berømte
Mænds Breve til Johann Reuchlin", og her saa man med et, hvor
stor Humanisternes Skare var bleven. Der var noget af en offentlig Me-
(107) nings knusende Dom i alle disse Udtalelser. Og denne Offentlige Mening
var humanistisk. |
|
24
Men Reuchlin fik tillige en Haandsrækning, som vist gjorde endnu
større Indtryk. Der kom (1515 og 1517) to Samlinger "Uberømte
Mænds Breve til Magister Ortuinus Gratius" (Epistolae obscurorum
virorum). Det var nogle humanistiske Spasmagere, der havde lavet dem. Luthers
Bekendt fra Erfurt, Crotus Rubianus (S. 46) var vistnok Hovedforfatteren.
Men ogsaa Ulrich von Hutten har været med. Adressaten Ortuinus Gratius
var en tarvelig Humanist i Køln; han havde vakt de andres Vrede
ved at slutte sig til Pfefferkorn. Nu faar han til Straf alt dette Pjank
stilet til sig af foregivne Disciple. Brevskriverne har gerne lavere Navne
af komisk Art. I et uimodstaaelig komisk "Køkkenlatin" disker de
op med allehaande tykpandede Meninger og Spørgsmaal og Udfald mod
den slemme Reuchlin. Midt i alle disse aandsforladte Udgydelser plumper
de ud med slemme Historier om Usædelighed, som de har et Forbillede
for i deres beundrede Lærers Forhold til Pfefferkorns Hustru. |
|
25
En uovervindelig Latterbølge rejste sig imod Oplysningsfjenderne.
Naar vi nu om Dage læser Brevene, kan vi heller ikke lade være
at le med. Der er Stykker, som er uimodstaaelig modsomme. Men der er dog
for meget raat og plumpt ved Siden af, saa det ender med, at man læser
med Uvilje. Den Maade, disse plumpe Fyre anvender Skriftsteder paa, drager
det hellige ned i Snavset.
Det gik Luther, som det
gik os. Han stod paa Reuchlins Side, har ogsaa smilt ved nogle af Brevene,
men endte med at vende sig fra dem i Uvilje. (108) |
|
26
Her har vi optrukket Linjerne i den historiske Baggrund for Luthers Liv
i de Aar, der nu skal skildres. Det interessante er nu at se, hvorledes
denne sejrssikre og i visse Maader berettigede Aandsbevægelse med
et blegner og løber ud i Sandet, aldeles skudt til Side af en ganske
anden Bevægelse, der ud fra en helt anden Begyndelse greb alle Sind
og omskabte alle Forhold.
I Martin Luthers Sjæl
havde denne nye Bevægelse sit Udspring.
Luther var ikke fremmed for alt dette,
der bevægede Tiden, men han var dog ikke med i det. |
|
27
Han fik altsaa Staupitz'es "Lektorat i Bibelen" og gav sig da i Lag med
at udlægge bibelske Bøger for Studenterne. Han begyndte med
Psalmerne, som han alle Dage levede stærkt i. Derfra gik han til
Romerbrevet, Galaterbrevet, Titusbrevet og Hebræerbrevet, hvorpaa
han 1519 atter tog fat paa Psalmerne. Han bar sig saaledes ad, at han lod
Psalmerne og de andre Bøger trykke med meget stor Plads mellem Linjerne,
saa at der var Plads for Studenterne til at indskrive deres Bemærkninger.
Luthers egne Eksemplarer er endnu bevarede. Men desuden fik han Ordenens
Ordre til at udarbejde sine Forelæsninger til Trykning. Trykt blev
de aldrig, men Haandskrifterne er bevarede, saa vi kan følge Luthers
Udvikling i disse Aar som Skriftens Udlægger. |
|
28
Man maa ikke tro, at hans første Forelæsning over Psalmerne
vil være tilfredsstillende Læsning for os. Han stikker endnu
i alt Kunstleriet med de mange mærkelige "dybere" Meninger, man kunde
faa ud af Ordene, især af de Ord, der nævnede ganske almindelige
naturlige Forhold. Han lægger med andre Ord ofte sine Meninger ind
i Psalmerne, hvor han tror at læse dem ud af dem. (109) Men disse
Meninger viser os, hvorledes han nu er kommet til at forstaa Guds Retfærdighed
og Vejen dertil. |
|
29
Og Forstaaelsen har han fra Paulus's Breve. Længe havde han kæmpet
for at forstaa Forholdet mellem Lov og Naade hos Paulus. Man forklarede,
at naar Paulus taler om "Lovens Gerninger", saa mentes dermed Opfyldensel
af "Ceremoniloven". Ved at overholde disse Ceremonier, blev man ikke retfærdig
for Gud, forklarede man. Efterhaanden var det gaaet op for Luther, at Paulus
mente noget helt andet med Gerningsretfærdighed, og 1516 var han
klar over Forholdet. Han gjorde nemlig da gennem Spalatin et forgæves
Forsøg paa at bibringe Erasmus sin Forstaaelse. |
|
30
Vi har ogsaa fra denne Tid bevaret en Forelæsning over Dommernes
Bog; den er holdt for Munkene og indskærper særlig Munkepligterne.
Luther gjorde et stort Arbejde
med at forberede sig til disse Bibeludlægninger. Vi har endnu enkelte
af de Bøger, han brugte, fulde af Randbemærkninger fra hans
Haand. Han kastede sig nu tillige over Bibelens Grundsprog, som han vist
tidligere havde kendt overordentlig lidt til. Kendskaben til Græsk
gav ham Nøglen til en bedre Forstaaelse. |
|
31
Han læser ogsaa meget andet. Blandt andet studerer han stadig
Augustin med Udbytte. Men omkring 1516 træffer han Skrifter,
som gør dybt Indtryk paa ham og faar ham til at blive fast, hvor
han før var famlende.
Det er nogle Prædikener
af Johann Tauler. Bogen han brugte, opbevares endnu i Zwickau. Det
ser ud, som om Vennen Joh. Lange først er kommet i Lag med Tauler
og har ført Luther til ham. Straks efter ser vi ligeledes Staupitz
stærkt optaget af Tauler, ogsaa af (110) det hos Tauler, som Luther
uden videre sprang over. |
|
32 Tauler var en Dominikanermunk
fra Strassburg, førdt o. 1300, død 1361; han havde været
en af Middelalderens store Prædikanter. Han hørte til Mystikerne
og Gudsvennerne. Ved Mystik forstaar man en ejendommelig Lære, der
gaar ud paa, at man ved at sænke sig i "Betragtning" skal kunne komme
Guddmmen nær, ja ligesom optages i det guddommelige, eller det guddommelige
optages i Mennesket. Det sker efter Mystikernes Tanker ved en Overvældelse
af salige Følelser, der for et Øjeblik kan bringe Mennesker
fra Vid og Sans. Til at naa dette gives der allehaande Anvisninger, som
Luther godt kendte fra Bonaventura. |
|
33 I Almindelighed var disse
Anvisninger underbyggede med allehaande Spekulationer over Gud og Tilværelsen,
hvori Gudsbegrebet flyder ud i ubestemte Omrids. Gud bliver til et med
hele Tilværelsen, saa at han er i alt og er alt, -- denne taagede
Gudsforestilling, som man kalder Pantheisme. Disse Spekulationer kendte
Luther ogsaa fra Bonaventura og Gerson. Hos Tauler findes der vel Spor
af disse Meninger, men de er trængt tilbage i Baggrund. Det, der
optager Pladsen hos Tauler, er en varm praktisk Kristendom, saaledes som
de ved Mystiken beredte Hjerter kunde nemme den. |
|
34
Og her mødte Luther udtalt, hvad der dæmrede for ham. Tauler
forklarer, at det, det kommer an paa, er at blive forenet med Gud. For
at naa det maa Mennesket føle og forene sig i sin Intethed og endelig
ikke tro, at det naas ved Menneskets egne Gerninger eller egen Fortjeneste.
Gud vil selv med sin Kærlighed bringe os ind i dette Samfund med
sig. Naar vi aflægger alt vort eget og aabner os for Gud, saa bliver
Sjælen stille i Gud og bliver da ogsaa villig til i Kærlighed
og Taal- (111) modighed at tjene Næsten. Saadanne Gerninger forlanger
Gud af de benaadede. |
|
35
Tauler kan ogsaa tale om Bodsspørgsmaalet saaledes, at det lysner
for Luther. Det er at vende sig fra alt det, der ikke er Gud, og hengive
sig til Gud. Der skal en mandig Omvendelse til, og saa er Guds Svar en
fuld Syndsforladelse. Om et Menneske havde levet i 100 Aar og daglig øvet
100 "Dødssynder", og Gud gav ham en sand og hel Omvendelse, da var
det Herren let at forlade ham alle Synder i eet Øjeblik. |
|
36
Tauler sætter ikke de selvplagende Fromhedsøvelser højt.
Dræb Udyden og ikke Naturen, siger han. Og Helgendyrkelsen stiller
han saa vidt mulige i Skygge.
Her sagde en af Kirkens
gamle berømte Lærere alt det, som Luther selv havde tænkt.
Det var altsaa ikke en ny Opfindelse! |
|
37
Under Beskæftigelsen med Tauler fik Luther fat paa en anden gammel
Bog. Der var intet Titelblad, og Slutningen manglede. Bogen var paa Tysk
og i enfoldig Stil, saa en højlærd latinsk Doktor kunde egentlig
ikke vente at hente Visdom af den. Men her genfandt Luther de samme Tanker
som hos Tauler, mere kortfattet og sammenhængende. Han blev inderlig
glad ved det gamle Haandskrift og udgav det 1516 i Trykken med Titel: "En
aandelig ædel lille Bog om ret Forskel og Forstand paa, hvad det
gamle og det nye Menneske er". Denne Udgave førte til, at han
fik fat paa et fuldstændigt Haandskrift, hvorefter han atter 1518
udgav Bogen og kaldte den "En tysk Theologi" (overs. paa Dansk af
L. H. Schmidt, Kbh. 1877). Forfatteren er stadig ukendt. Man ved kun, hvad
Haandskrifternes gamle Fortale oplyser: (112) |
|
38
"Denne lille Bog har den almægtige og evige talt til os ved et viist,
sandhedskærligt og retfærdigt Menneske, som Han elsker, og
som var i levende Live en Tysk-Herre, Præst og Custos ved Tysk-Herrernes
Hus i Frankfurt, og den lærer mangt et yndigt Kendetegn paa guddommelig
Sandhed og i Særdeleshed, hvorledes og hvorpaa man kan erkende de
sande, retfærdige Gudsvenner og ogsaa de uretfærdige, falske,
frie Aander, der er til stor Skade for den hellige Kirke". |
|
39
Den stammer altsaa fra de gamle "Gudsvenners" Kredse, en Vækkelse,
der var opstaaet i "Brabrant og i Bayerlande" og gik langs Rhinen helt
op i Schweitz i den senere Middelalder. Her er slet ikke saa lidt af Mystikens
Pantheisme, saa i den Retning fører Bogen uklar Tale, men klart
taler den om, hvorledes det gamle Menneske skal dø og det nye opstaa.
Luther sendte Aftrykket
til Spalatin med et Brev (December 1516): |
|
40
"Om det volder dig Glæde at læse en Theologi, der er ren, ægte
og den gamle saare lig, fremstillet paa det tyske Sprog, saa kan du anskaffe
sig Johann Tauler af Prædikeordenens Prædikener, af hvilke
jeg her paa en Maade sender dig et Udtog. Thi hverken paa Latin eller paa
vort eget Sprog har jeg set en gavnligere eller med Evangeliet bedre overensstemmende
Theologi. Smag altsaa og se, hvor venlig Herren er, da du tilforn har smagt
og set, hvor bitter alt det er, som vi er".
Den gamle Bog er det første,
Luther har udgivet paa Tryk. Det ligger fjernt fra Humanisternes Interesser. |
|
41
Denne studerende og undervisende Professor var imid- (113) lertid ogsaa
bleven Prædikant. Prædiken hørte ikke fast til
i Gudstjenesten, og naar der prædikedes, var det ikke altid af Sognepræsten.
I Wittenberg ansøgte Borgerskabet ham om at prædike for dem
i Sognekirken. Luther sagde ja og blev siden ved jævnlig at være
Prædikant i Wittenberg. Vi har endnu latinske Opskrifter af disse
Prædikener bevarede. Det gik nemmere for den Tids lærde at
skrive Latin end Modersmaalet, men selvfølgelig har der været
talt paa Tysk. |
|
42
Det er interessant at følge Luthers Udvikling som Prædikant.
Han er begyndt i Tidens Stil med allehaande kunstige Tydninger og Spekulationer,
som man da fandt "aandfulde". Selv fortæller han siden, hvordan han
engang prædikede over 1. Kong. 2,19f om Salomon, der modtog sin Moder
Bathseba, bøjede sig for hende og satte hende ved sin højre
Side. Hermed mentes, forklarede han, Kristus og Marie, og saa fik han en
hel Mængde med om de syv Englekor. Den Prædiken vakte han svær
Beundring med! |
|
43 Men snart lærer han
at indrette sig efter sine Tilhøreres Behov og tale om noget praktisk.
Prædikenens korrekte Leddeling efter alle Kunstens Regler falder
efterhaanden bort. Han springer lige ind i Emnet, siger, hvad han har paa
Hjerte, og slutter af uden noget som helst Forsøg paa kunstnerisk
Afrunding. Den gamle "praktiske" Maade at prædike paa, bestod i at
opregne og indskærpe alle mulige Bud og Forskrifter. Det gør
Luther ogsaa, men han fører stadig alt tilbage til sin Kilde: Forholdet
til Guds Naade og Retfærdighed. |
|
44 Hans Prædikener kunde
være paagaaende, hvorfor man lod ham høre, "han var for grøn
om Næsen til at gøre gamle Skalke fromme". Enkelte skumlede
ogsaa over, at der var Vranglærdomme i Prædikenerne. Men først
og fremmest var der en væl- (114) dig Tilstrømning, især
da han tog sig for at prædike over Katekismens Parter: Budene, Troen,
Fadervor. Det var noget helt nyt, og som Forholdene var, trængtes
der ligefrem til den kristelige Oplysning, som disse Prædikener gav. |
|
45
I al denne Virksomhed ved han sig som Romerkirkens tro Søn.
Han har endnu stor Respekt for de gamle Skolastikere, navnlig Peter Lombarder.
Han vil kun sige dem imod i enkelte Ting, og særlig maa han modsige
Gabriel Biels Maade at værdsætte gode Gerninger paa. Men ellers
er ogsaa Gabriel ganske god. Derimod bliver han mere og mere fjendsk mod
Aristoteles. Alt dette filosofiske Væv har intet med Kristendommen
at gøre, og Studenterne burde befries for at knække alle disse
hule Nødder! Men med alt dette skal netop Kirkens Theologi
bringes i Ære. |
|
46
"Gabrielisterne" ved Universitetet stødtes ganske vist ved dette.
Særlig Karlstadt optraadte som hans heftige Modstander. Men
Luther fik ham til at læse Augustin, og det hjalp. Karlstadt slog
helt om. Naa, det gjorde han desværre saa ofte. Til Amsdorf
brugte Luther samme Kur. Han købte ligefrem en Augustin og forærede
Amsdorf Bogen. Amsdorf læste og blev siden Luther tro. Blandt de
andre Professorer sluttede Juristen Hieronymus Schurff sig endeligt
til Luther. |
|
47
Luther holdt igen mod Helgendyrkelsen og er meget skarp mod den
dertil knyttede Valfarten. Hvor Valfartsgalskaben viser sig, raader han
Husbonden til at anskaffe en Egestok og hellige deres Ryg med nogle Slag,
"saa skal du se, hvor denne Guds Finger driver Djævelen ud af dem!"
Og han ivrer mod de meningsløse Helgenhistorier, Prædikanterne
kan diske op med. "Ve og atter Ve over saadanne Fabler. Her trængtes
til en (115) stor Reformation af Kirken, at intet, om det end er nok saa
fromt, blev tilladt til Brug i Prædiken, med mindre det er authentisk
eller kanoniseret af Kirken". Men hvad der er kanoniseret, bøjer
han sig for. Han vil ikke have noget Fællesskab med de "usalige Kættere",
der forkaster Helgenernes Tilbedelse. |
|
48
Hvad Bodsvæsenet angaar, da fraraader han Skriftefædre
at plage og forvirre de skriftende med smaalig Specialisering af Synder.
Men selve Bodssakramentet vil han ikke røre ved. Han er i Vilderede
med Afladens Betydning, men at nægte den, kan aldrig falde
ham ind.
Og han er stadig
den lydige Munk, der tro overholder sine Ordensregler. Paa et Punkt
bleev det ham umuligt. Det var med Tideandagten. Den travlt optagne Mand
kunde ikke saa mange Gange omDagen faa Tid til at læse de lange Andagter.
Saa lukkede han sig fastende inde i sin Celle om Lørdagen og læste
og læste til det løb rundt i Hovedet paa ham. |
|
49
I sin Ordens Tjeneste havde han ved Siden af alt det andet et stort Arbejde.
1515 rejste han med Lange til Ordenens Kapitel i Gotha, hvor han holdt
en opsigtsvækkende Prædiken mod de "smaa Helgener" i Klostrene
med deres Hovmod. Paa dette Konvent blev han valgt til Distriktsvikar over
Meissens og Thüringens 10 Konventer, hvortil i samme Aar kom et ellevte
i Eisleben. Nu havde han altsaa Overopsigten med alle disse Klostre. En
af hans første Embedshandlinger var at indsætte Vennen Johann
Lange som Prior i Erfurt. Baade med Myndighed og med Kærlighed tog
han sig af de enkelte Munke, især hvor der behøvedes Sjælepleje. |
|
50
Han har altsaa en vidtrækkende Indflydelse i Ordenen, og hans Navn
begynder at kendes i videre Kredse. (116) Hans tidligere Kollega, Christoph
Scheurl, havde faaet en Ansættelse i Nürnberg, hvor
han sad i en Kreds af Videnskabsvenner, der tillige var grebne af Staupitz
og nu lyttede efter Luther. Wenceslaus Link maatte sendes til Nürnberg
1517 som Prædikant, og om ham samledes den første Skare af
"Lutheranere". Scheurl skrev til Trutvetter, at han var overbevist om,
at der, som Luther tilstræbte det, forestod en Omvæltning af
det theologiske Studium, saa at man kunde blive Theolog uden Aristoteles
og Plato. |
|
51
Ja, der skulde komme Omvæltning i mere end det theologiske Studium!
Den nu 33-aarige Luther
er altsaa ved at blive bekendt, og han er en Mand, der har begge Hænder
fulde af Arbejde. Som han skriver i Oktober 1516 til Lange: |
|
52
"Jeg bruger næsten to Skrivere eller Kanslere og bestiller næsten
ikke andet Dagen lang end at skrive Breve. Jeg er Klosterprædikant;
jeg er Prædikant ved Bordet; man begærer mig daglig til Prædiken
i Sognekirken; jeg er Leder af Studiet; jeg er Ordensvikar, det er saa
meget som elleve Gange Prior; jeg er sat over Fiskedammen i Leitzkau; jeg
er Sagfører for Herzberger-Munkene i Torgau; jeg læser over
Paulus; jeg samler sammen om Psalteret; dertil kommer Brevskriveriet, der
som sagt tager den største Del af min Tid; sjælden har jeg
Tid til at fejre mine "Tider" ordentlig, -- foruden de mig ejendommelige
Anfægtelser med Kød, Verden og Djævel. Se, hvad for
et ledigt Menneske, jeg er!" (117) |
|
53 6. Afladen.
Som det allerede er fortalt,
havde Pave Julius II i Følelsen af sin Vælde og i sin
Interesse for det stodladne, taget fat paa at bygge en ny Peterskirke i
Rom. I Aaret 1506 begyndte man at nedrive den gamle ærværdige
Oldtidskirke og at bygge paa det nye Pavetempel. Der blev bygget og bygget,
tilsidst blev Grundplanen forandret, og først 1626 blev den færdige
Kirke indviet. I de 120 Aar kostede den lige saa mange Millioner. |
|
54
Dette store Byggeforetagende havde altsaa Leo X (1513-1521) arvet.
Der skulde Penge til. Og der skulde i det hele Penge til under denne Pave.
Han var en fint dannet mand, udgaaet fra det rige Florents, Søn
af dets Fyrste Lorenzo den prægtige. Hans Opdragere havde været
Humanister, og hans Interesser var de humanistiske, Litteratur og Kunst.
For Videnskabsmænd og Kunstnere var han en forstaaende og flot anlagt
Beskytter. Ved Pavehoffet morede man sig storartet ved kaade Komedier og
larmende Fester. Leo vilde efter sig efter Udtryk "nyde" Pavedømmet.
Og han var en venlig og forekommende Mand, der gerne vilde lade andre nyde
med. Men for Kristendom synes han at have været saa fremmed, som
han overhovedet kunde være, naar han ikke skulde være Fornægter. |
|
55 Der gik et næsten (118)
hedensk Træk igennem den Tids Humanisme i Rom. Man var lige ved at
dyrke de gamle Hedningeguder, ja det er sket, at man ofrede til dem. Det
var naturligvis kun i poetisk Sværmeri for Oldtiden, man gjorde dette,
ligesom den unge eddagrebne Grundtvig hos os kunde skrive: "Jeg iler, jeg
iler med hastende Fjed, for Gudernes Alter at kaste mig ned" eller "Høje
Odin, hvide Krist, slettet ud er Eders Tvist". Men Sværmeriet gik
dog langt viderre hos disse oldtidsdrukne Humanister, og Leo tog ikke Afstand
fra deres Deklamationer. De var hans Lyst. Derimod maatte en Prædiken
ikke var læn- (119) gere end et Kvarter, naar han skulde høre
den, og den var ogsaa bedst, naar der poetisk kunde blandes nogle gamle
Gudenavne ind i den. Ogsaa Prædikenen skulde være en Nydelse. |
|
56
Dette "nydende" Pavedømme brugte en Masse Penge. Leo selv var en
stor Ødeland. Men han var ikke for intet af en gammel Købmandsfamilie.
Han forstod ogsaa at finde Erhverskilder for Pavestolen. Og navnlig udbyttede
han hensynsløst den Fromhed, som var ham selv fremmed, men som der
fandtes meget af omkring i Landene. Saadant laa ikke under de højtdannedes
Værdighed. Disse Sværmere for den højeste Oplysning
tænkte mindst af alt paa Folkeoplysning. De mente som saa, at man
har Faar for at kunne klippe dem, og saa tænkte Leo vist meget lidt
paa, hvad det egentlig var, han lavede med sine "hellige Forretninger".
Det var alt for indviklet at komme til at spekulere for meget over den
Slags Spørgsmaal! Kontorerne besørgede jo Papirerne udfærdigede.
At skrive under var ikke saa indviklet en Sag! |
|
57
Blandt de Indtægtskilder, der kunde udbyttes, var Kirkens "Naades-Skat"
ikke den ringeste. Det var Synd at sige, at den ikke var udnyttet af de
forrige Paver, men Leo driver Stordrift. Tidligere havde man især
samlet ind til Tyrkekrige, som aldrig bleev til noget. For Leo blev "Apostelfyrstens"
Kirke Paaskudet.
Han bekendtgjorde
da, at Kristenheden kunne faa Aflad ved at bidrage til dette Værk. |
|
58
Men denne Aflad skulde sælges. I Norden og i største Delen
af Tyskland overdroges denne Virksomhed 1514 til Pavens Referendar den
fornemme Italiener Arcemboldi som pavelig Legat (Sendemand). Han
kom til at gribe noget ind i Nordens Historie; (120) Christian II tog venligt
mod ham i det Haab at kunne bruge ham mod Sten Sture oppe i Sverrig. men
da Sten Sture betalte godt og lovede bedre -- lovede ham Stillingen som
Ærkebiskop i Upsala -- slog Arcemboldi om. Hans egen Sekretær
Didrik Slagheck røbede imidlertid hans Færd. |
|
59 I sin Vrede beslaglagde Christian
II alle hans Varer og fængslede hans Broder. Thi i Norden havde Folk
det smaat med rede Penge. Saa tog Afladsagenterne Varer i Stedet, og Legatens
Broder Antonello Arcemboldi, der ellers var Køåbmand i Venedig,
fulgte med fror at have Overledelsen af denne store Grossererforretning
med Nordens Varer. Han kom til at sidde i dansk Fængsel saa længe
Christian II var Konge, ja Kongen slæbte ham endog med som Fange
paa sin Flugt til Nederlandene. |
|
60
Vi har et interessant katholsk Vidnesbyrd fra Samtiden om det daarlige
Indtryk denne Afladshandel gjorde i Danmark. Den bekendte Karmelittermunk
Poul Helgesen skriver nemlig i sin historiske Optegnelsesbog: |
|
61
"Fordum kom der Sendelser fra Rom, som medbragte megen Opbyggelse ... Men
det gik med denne Sendelse, som det under Tidernes bagvendte Gang var gaaet
med flere af de tidligere: den var saa forargelig, at den ved sin tøjlesløse
Frækhed udslukkede al Fromhed og Gudsfrygt, fordi den var falden
i Hænderne paa Kommissærer, der havde styrtet sig selv i Fordærvelsens
Dyb ved deres Overdaadighed, Pragtlyst, Ærgerrighed, Vellyst, Vellevned
og utallige andre Laster. Deres Brøde er Skyld i, at den hellige
Romerkirke, der er hele Verdens Mesterinde og fordum udmærkede sig
ved sine Mænds Hellighed, nu maa høre ilde blandt Verdens
Folkeslag og kaldes det skamløse (121) Babylon, medens den tidligere
blev anset for den kristne Religions fornemste Moder, Ordner og Styrer". |
|
62
I de Dele af Tyskland, hvor Luther færdedes, var Afladshandelen dog
i andre Hænder. Det var en aandsbeslægtet af Pave Leo, der
havde faaet den, den unge Ærkebiskop Albrecht af Mainz. Denne
var en Prins af Brandenburg, Broder til Kurfyrsten. For ad den Vej at komme
til at regere tysk Land, slog han ind paa den "gejstlige" Bane. Efter et
lystigt Studenterliv i Frankfurt ved Oder blev han, 18 Aar gammel, Domherre
i Kapitlet ved Mainz. 23 Aar gammel blev han Ærkebiskop i Magdeburg
og Biskop i Halberstadt, og Aaret efter, 1514, blev han tillige Ærkebiskop
i Mainz. |
|
63
Hovedsagen ved disse Værdigheder var slet ikke de gejstlige Embeder
og den dermed forbundne Virksomhed. Men disse Bispedømmer var tillige
Fyrstendømmer med udstrakt Landområde. Ærkebiskoppen
i Mainz var Tysklands kirkelige Førstemand, Primas, og tillige Kurfyrste.
Den unge "gejstlige" Prins var dermed bleven den højeste i Riget
næst efter Kejseren og "det hellige romerske Riges Ærkekansler". |
|
64
Albrecht var humanistisk dannet, Kammerat med Hutten og Discipel af Erasmus,
og som den humanistiske Pave et ganske verdsligt Menneske, der iøvrigt
var venlig, livlig og tilgængelig, interesseret for Kunst og Videnskab.
Med disse Interesser havde han flotte og dyre Vaner, som fulgte ham Livet
igennem. Allerede som ung Domheerre havde han lavet en stor Gæld.
Ved Overtagelsen af de høje gejstlige Embeder steg denne Gæld
vældigt. Den pavelige Kasse havde nemlig store Indtægter ved
Embedsbesættelser. Hvor han kunde faa det anerkendt, tog Paven Naadensaaret.
De ledige Embeder i Mainz Stift kunde komme til i eet Aar at afgive (122)
175.000 Gyldenb. Det er stærkt op imod fem Millioner Kroner i vore
Dages Pengeværdi. Selve Ærkebispeembedet maatte ud med store
Summer. I Konfirmationspenge betaltes 27.000 Gylden. Desuden skulde der
betales 20.000 Gylden (vel ca. 550.000 Kr.) for det ærkebispelige
Værdighedstegn, Palliet, et hvidt Baand, som bæres over Skuldrene,
og som er vævet af Uld af den hellige Agnes's Lam i Rom. |
|
65
Den Slags Udgifter maatte Biskopperne af med ved Embedsoverdragelse. Men
saa lagde de dem gerne straks paa Stiftets Beboere, Præster og Kirker
som en Skat. Men i den Retning var Albrecht bunden. Han var nem- (123)
lig netop blevet valgt i Mainz, fordi han havde lovet selv at bekoste Palliet
uden Udgift for Stiftet.
Han fik da et Laan paa 30.000
Guldgylden hos Jakob Fugger i Augsburg. Datidens største
Pengeforretning. Det vilde i vore Dages Forhold vel være en 800.000
Kr. eller maaske en Million Kroner. Det er næsten dobbelt saa meget
som den danske Krones Aarsindtægt dengang. |
|
66
Skulde dette gaa godt, saa maatte der Indtægter til, og det ikke
i smaa Mængder. Han øjnede da Rigdomskilden samme Sted som
Pave Leo og fik allerede i samme Aar 1514 Kontrakt med Pavestolen, hvorefter
han skulde have 8 Aars Eneret paa at sælge Afladen i sine kirkelige
Provinser. Det var i et meget anseligt Landomraade. Den katholske Kirke
var delt i "Provinser" med en Ærkebiskop i Spidsen og med flere Suffraganbiskopper
i de tilhørende Stifter. Saaledes havde vi Provinsen "Dacia" med
Ærkebiskoppen i Lund og med Suffraganer i Roskilde, Odense, Slesvig,
Ribe, Aarhus, Viborg og Børglum. Provinsen Mainz var meget udstrakt.
Den gik i et bredt Bælte fra Alperne til Hamburg. Provinsen Magdeburg
gik i et lignende Bælte fra Mecklenburgs Sydgrænse til Bøhmens
Nordgrænse. |
|
67
Albrecht skulde ganske vist ikke have alt, hvad der kom ind. For det første
skulde han give 10.000 Gylden for Eneretten. Dernæst skulde han og
Paven dele Indtægten ligelig. Og da Albrecht var kendt som mindre
solid i Pengesager, var det ordnet saaledes, at en Repræsentant for
Bankhuset Fugger fulgte med Afladskræmmeren og modtog Pengene som
Pavens Kasserer og som Ærkebiskoppens Kreditor. Albrecht fik altsaa
intet til sin egen Lomme, før Gælden til Fugger var afviklet.
(124) |
|
68
Der var da nok Grund til at se sig om efter Folk, der forstod at faa noget
solgt. En saadan Mand erhvervede Albrecht, da 1517 Dominimakermunken
Johann Tetzel traadte fra Arcemboldis Tjeneste over i Albrechts. Han
var Specialist i Afladsprædiken. Allerede i Aarene 1504-10 havde
han været Rejseprædikant for en Aflad, der solgtes for at faa
Penge til at omvende Russerne. Alt da var det svært, som han kunde
faa Folk til at købe. |
|
69 1514 kom han i Arcemboldis
Tjeneste, og nu var Albrecht altsaa saa heldig at faa ham til "Generalunderkommissær"
for Afladen. Han fik en fast Løn af det indkomne til sig selv og
til en Stab af Hjælpere, Skriftefædre og lignende, som fulgte
ham. Den pavelige Afladsbulle angav, hvilke Arter af kirkelige Gunstbevisninger
han havde Lov at uddele, og ved Siden heraf havde han en udførlig
Instruks fra Ærkebiskoppen, som nærmere betegnede Fremgangsmaaden,
og hvori nærmere udvikledes Betingelserne for at faa Del i Naaden. |
|
70
Tetzel var et stort Stykke af en Folketaler af den Slags, som altid gør
Indtryk paa en ukritisk Forsamling. Han var en stor, stærk Mand med
en mægtig Stemme. En brovtende Selvfølelse gav hans Fremtræden
en vis Vægt, og saa var han saa rart fri for den Selvkritik, der
gør een forsigtig med, hvad man siger. Han var jævnt godt
inde i den gængse Theologi, saa han kunde imponere med et passende
Anstrøg af Lærdom. Man sagde adskilligt ondt om hans private
Liv, men det var vistnok grundløs Folkesnak. I udvortes Henseende
var han sandsynligvis en jævnt respektabel Munk, men han var en Talemaskine
uden Ansvarsfølelse. |
|
71
Stort skulde det gaa til, hvor han kom. Han bad (125) altid først
Byens Gejstlighed forberede hans Komme. De holdt ikke af det, thi det var
snart alle Vegne nogen stedlig Aflad, som kunde være en vigtig Indtægtskilde.
Men naar Tetzel kom, ophævede han med pavelig Fuldmagt al anden Aflad
i Distriktet og lagde i det hele fuldt Beslag paa Kirkerne. Men som oftest
bøjede man sig. Naar saa Indtogsdagen kom, drog Raadsherrer, Præster,
Munke og Peblinge ham i Møde uden for Byen. Med al opdrivelig Pomp
foregik derpaa Indtoget. Alle Klokker ringede. Forrest bares Afladsbullen
paa en rød Fløjspude. Derefter kom hele Optoget med Kors
og Kirkefaner og brændende Kerter. Gennem Byens Gader gik man til
Hovedkirken. Heri oprejstes et stort rødt Kors med Pavens Vaaben
paa. Oppe ved Højaltret anbragtes Pengekisten. |
|
72
I de følgende Dage strømmede Folk nu til fra By og Land,
og Tetzel prædikede for dem. De, der vilde (126) have Aflad, betalte
efter en Takst og fik saa et Dokument, som lavedes ved at udfylde en trykt
Blanket med Navn. |
|
73
Der var ingen Fare for, at et saadant Indtog skulde ske i Wittenberg. Sachsen
var blevet lukket for Afladshandelen. Baade Kurfyrst Frederik og Regenten
i de albertinske Lande Hertug Georg havde forbudt Forhandlingen af den
romerske Naade i deres Land, efter at have taalt den nogle Aar. Det var
ikke nogen Fornægtelse af Afladen, men de vilde ikke havde deres
Undersaatter til at betale Ærkebiskop Albrechts Gæld eller
Mediciernes Brudeudstyr. Det hed sig nemlig, at Paven vilde bruge en god
Del af det indkommende ikke til Peterskirken men til Medgift for en Søster.
Han var bekendt for at bruge Pavestolens Midler rigeligt til sin Families
Bedste. |
|
74
Men i de nær tilgrænsende brandenburgske Lande grasserede Tetzel
des friere, og der rygtedes adskilligt om, hvad han prædikede. Et
og andet i Rygtet var muligvis overdrevet, men ogsaa naar det trækkes
fra, bliver der nok tilbage at studse over. Der er nemlig bevaret nogle
Opskrifter af Tetzel, som han har lavet som Anvisning for sine Hjælpere,
hvordan de skulde prædike. Paa samme Maade har han selvfølgelig
selv prædiket. Disse Prædikener har gaaet ud paa at skræmme
Folk saa meget som muligt. Man høre: |
|
75
"Skynd dig, du Præst, Adelsmand, Købmand, Hustru, Jomfru,
Brud, Yngling, Olding" -- iler hen til det hellige Kors, som er oprejst
til eders Saliggørelse! Betænkt, at I sejler paa det bølgende
Hav, som er fuldt af Storm og Farer, og I véd ikke, om I naar Havnen.
Thi alt menneskeligt hænger i en tynd Traad. Idag er vi, imorgen
ikke mere. Gør derfor Bod! Læg en Almisse i Kisten for at
I kan faa fuldkommen Til- (129) givelse for alle Synder! Hvorfor staar
I og betænker jer? Løb alle derhen, for at I kan vinde eders
Sjæls Frelse! Søg Herren, medens han findes og er nær!
Arbejd paa eders Salighed, medens det er Dag. Natten kommer, da ingen kan
arbejde!" (summ-instruk#17) |
|
76
Han regner ud for Folk, hvor galt det gaar dem. Man gør daglig flere
af de saakaldte "Dødssynder". Hvad bliver det ikke til i et Menneskes
Levetid. Og for hver skal man gøre Bod i 7 Aar enten i Live eller
i Skærsilden. Det bliver en uendelig Brænden i Skærsilden.
"Ved Afladsbreve kan man opnaa fuldstændig Eftergivelse for alle
disse Straffe, og saa vil man knap anvende 1/4 Gylden for at faa disse
Breve, ved hvilke man kan bringe den guddommelige udødelig Sjæl
sikkert ind i Paradisets Fædreland!" (summ-instruk#31) |
|
77
En særlig rig Høst var der vistnok ved at sælge Aflad
for afdøde. Derved kunde man købe afdøde Forældre
og Venner ud af Skærsilden. Om han ikke har sagt det paa Vers, saa
har han paa Prosa indskærpet det gammelkendte:
Naar Pengene i Kisten klinger
straks Sjælen ud af Skærsilden springer.
Det stod i og for sig tydeligt nok i
selve Ærkebispens Instruks: |
|
78
"Denne Eftergivelse tildeler Paven Sjælene i Skærsilden ved
sin Forbøn paa Betingelse af, at der af de efterlevende udredes
en Pengeydelsse for de afdøde. Det er ikke nødvendigt, at
de, som lægger Penge i Kisten for Sjælene, selv har Anger i
Hjertet eller har skriftet med Munden. Thi denne Naade støtter sig
alene til den Naadestand, i hvilken den afdøde er gaaet bort, og
paa (130) den efterlevendes Bidrag, saaledes som det klart fremgaar af
den pavelige Bulles Tekst". (summ-instruk#45) |
|
79
Her var jo alt saa lige til uden den uklare Tale om, at man tillige skulde
"gøre Bod". Ot Tetzel forstod at blive ved at file i den Skure,
indtil man ligefrem ikke turde andet for de kære afdødes Skyld:
"Hører I ikke eders afdøde
Forældres, Søskendes og Børns jamrende Stemmer, som
raaber: Forbarm eder over mig, thi Herrens Haand har ramt mig! Med en lille
Almisse kan I fri dem fra de kvalfuldeste Pinsler -- og I vil ikke!" (summ-instruk#19) |
|
80
Hen mod Slutningen af Opholdet solgte han ud til nedsat Pris.
Fra forskellige Steder fortælles
der desuden Historier om hans frække Maade at lave Penge paa for
at stille Præsterne tilfreds. I Zwickau sagde Præsterne, da
han skulde rejse, at han burde ladet dem faa lidt af Afladsindtægterne.
Han svarede, at nu var Pengene pakkede ned, men han skulde gøre
Udvej paa anden Maade. Næste Dag lov han den store Klokke ringe,
som man havde brugt, naar han skulde prædike. Folk kom talrigt. Tetzel
traadte op og sagde, at han skulde have rejst imorges, men inat havde der
været en stakkels Sjæl paa Kirkegaarden, som havde skreget
og jamret saa ynkelig, at man vilde komme den til Hjælp, saa den
kunde blive udløst af sin forfærdelige Pine. |
|
81 Han havde da ikke kunnet
andet end at blive endnu idag og vilde nu lade holde en Messe for den.
Der skulde alle flittigt offre, om nogen ikke gjorde det, saa viste han
dermed, at han ingen Medlidenhed havde med den stakkels Sjæl; ja,
han maatte selv været gaaet under i den samme Synd, som Sjælen
nu led for. Saa offrede Tetzel først selv, derefter hele Menigheden,
og Pengene gav han til Præsterne. (131)
Saaledes kunde der i det
mindste fortælles, saa det viser, hvad man ventede af ham. |
|
82 Hvad var saa denne Aflad
efter Kirkens Lære?
Ja, dette var et Spørgsmaal, som der
skulde mere end syv Vise til at besvare. Afladen var bleven Praksis længe
før, man havde faaet nogen Theori færdig derom, og Theorien
er ikke færdig den Dag idag. Man gik ud fra, at Kirken, den
ufejlbare Kirke, havde indrettet Afladen, og saa maatte der ogsaa være
Plads til den i Kirkelæren. Men det kneb med at finde og afgrænse
denne Plads. |
|
83
I de rigtig gamle Dage havde man haft den Skik, at hvis en Kristen paa
Grund af Forargelse var bleven udelukket af Menigheden men siden begærede
Genoptagelse, saa forlangte man, at han paa een eller anden Maade skulde
vise i Gerning, at han mente det alvorligt. Efterhaanden havde man faaet
et helt Register over Ting, man kunde paalægge saadanne Mennesker.
Det samledes i Bodsbøger, og hver Præst skulde helst
have een. Men efterhaanden skifter disse Bodsgerninger Karakter. De bliver
ikke noget, der skal til for at blive taget alvorligt af Menigheden og
faa Præstens Absolution. Nej, det bliver noget, Præsten knytter
til Tilsigelsen af Syndernes Forladelse. Med denne Tilsigelse er den
evige Salighed ingen sikkret, men der skal desuden gøres en
Række Bodsgerninger, inden Gud kan slippe en Sjæl ind
i Himmerig. |
|
84 Hver Synd har sin Takst.
Det hele er et stort Juristeri, der minder meget om de gamle jødiske
Skriftkloges. Kan man ikke naa at udføre Bodsgerningerne i dette
Liv, maa de sones af i Skærsilden, og selv om Præstens Absolution
har sik- (132) kret een Evigheden, kan det have lange Udsigter, inden Sjælen
naar saa langt. En "Dødssynd" tager 7 Aar i Skærsilden. En
Dødssynd er begaaet, naar man frivilligt overtræder Guds bud
i en vigtig Sag. En "tilgivelig Synd" fremkommer, hvis Sagen ikke er vigtig,
eller hvis det ikke har været helt frivilligt. Thi det er en Misforstaaelse,
naar man knytter Navnet Dødssynder til den gamle Opregning af 7
Hovedsynder: Hovmod, Gerrighed, Ukyskhed, Misundelse, Umaadelighed, Vrede
og Sløvhed. |
|
85 c
Saaledes var Folks Tanker blevet om disse Spørgsmaal, og det var
slet ikke Smaating, der kunde paalægges i Skriftemaalet. Vi skal
tage et Eksempel her hjemme fra. Manden var rigtignok, om jeg saa maa sige,
kommet for Riber Ret. Det var en ung Mand Erik Markvardsen, hvis Farbroder
havde tirret ham saaledes, at han i Hidsighed havde kastet et Spyd efter
ham og var kommet til at gennembore ham. Drab ordnedes dengang som en privat
Retssag med Familien og jevnedes gerne med Penge. Men Forholdet til Gud
maatte ordnes ved Skriftemaal, og i saa stor en Sag kunde en almindelig
Sognepræst ikke absolvere. |
|
86 Biskoppens Repræsentant,
en Provst i Ribe, absolverede ham da og paalaged ham i Bod, at han med
Lænker om Hals, Hænder og Fødder skulde gøre
en Pilgrimsrejse til Rom, St. Jakob (Compostella i Spanien), det hellige
Land og andre hellige Steder. Fremdeles skulde han staa nøgen og
lade sig piske med Ris foran Døren til alle Domkirker i Danmark,
Norge og Sverrig. Og paa denne lange Rejse maatte han ikke bede om Almisse
men nok modtage, hvad andre uopfordret gav ham. 1493 var han naaet til
Bergen, og her forbarmede Biskoppen sig (133) over ham og gav ham et Brev
med, hvori Biskoppen giver 40 Dages Aflad til dem, der understøttede
og forsvarede ham imod Forurettelse. Brevet er til endnu. |
|
87
Se dette var Bod. Men Kirken kunde ogsaa give Aflad for denne Bod. Meget
tidlig havde man været inde paa at lade en Almisse træde i
Stedet. Og saa er der ikke langt tilbage til, at man i det hele kan klare
det med Penge. Har Erik Markvardsen siden mødt Tetzel, har han af
denne kunnet købe sig fri for Resten af Boden. |
|
88
Al denne Aflad kunde Paven give, fordi han raadede over en stor Skat. Kristus
havde ydet mere, end der behøvedes til Menneskenes Frelse fra de
evige Straffe, og Helgenerne havde ydet mere, end de selv behøvede.
Alt dette overskydende kunde Paven dele ud af til at forkorte de ikke-evige
Straffe. Biskoppen kunde endelig ogsaa. Det var Skik, naar en Kirke trængte
til Penge, da at faa helst saa mange Biskopper som muligt til at udstede
et Brev lydende paa, at naar man gjorde saadan og saadan og ydede Kirken
en Hjælp, saa gav hver af Biskopperne f. Eks. 40 Dages Aflad. Hvis
der nu var 10 Biskopper, som Udstedere, gav det 400 Dages Aflad eller Fritagelse
for en af Gud forlangt Bodsstraf, det vilde tage 400 Dage at afsone i Skærsilden. |
|
89
Saaledes omtrent var Læren siden Thomas fra Aqvino (død 1274).
Men man maa sige: omtrent, fordi intet var kirkeligt fastslaaet, og der
kunde endnu dukke ældre Opfattelser op, hvorefter Afladen kun var
Eftergivelse af Straffe, Præsten havde idømt. Og paa den anden
Side kunde Afladen hos Folk, der ikke have studeret Theologi, svulme op
til endnu mere i Overensstemmelse med den uklare Taoe om, at man ved Korstog,
Valfart eller lignende erhvervede sig "himmelsk Løn". (134) Ivrige
Aflandsprædikanter talte ikke synderlig tydeligt om Afladsnaadens
Grænser. |
|
90
En almindelig Form for Afladsbreve er Skriftebrevene, der solgtes
af Afladskræmmerne. Der er endnu mange bevarede. Det er et latinsk
Dokument, en trykt og med Navn udfyldt Blanket, der lyder paa, at Ærkebiskop
Albrecht med Pavens Fuldmagt tildeler Ejeren "den fuldkomneste Aflad"
(plenissima indulgentias). Desuden faar han Ret til at vælge sig
til Skriftefader enhver Præst eller Tiggermund, han vil -- en Sognebaandsløsning.
Og denne Skriftefader bemyndiges til efter hans Skriftemaal at give ham
Afløsning for enhver Synd, ogsaa de, der ellers er Paven forbeholdt. |
|
91 Kun nogle særlig grove undtages
nemlig at forgribe sig paa Paven eller høje Prælater, at udføre
Vaaben til Tyrkerne og -- at indføre Allun fra Tyrkiet! At det sidte
er saa utilgivelig en Brøde, kommer af, at Paven havde Allungruber,
som skulde give bedst muligt Udbytte! Denne Afløsning for alle
Slags Synder kan Skriftefaderen give een Gang i Live og siden paa Dødslejet,
saa ofte dette synes at være indtraadt. Endvidere kan han give Afløsning
for de ikke forbeholdne Synder saa ofte det skal være. Endnu giver
Brevet Ret til at faa givne Løfter ændrede, og endelig gør
det Ejeren og hans afdøde Forældre til Andelshavere i "Bønnerne,
Forbønnerne, Almisserne, Fasterne, Andagterne, Messerne, de kanoniske
Tider, Tugten, Pilgrimsfarterne og alle de øvrige aandelige gode
Ting, som sker og vil kunne ske i hele den almindelige hellige stridende
Kirke". |
|
92
Det lyder jo ganske overordentlig anseligt. Og i Hænderne paa en
Mand, der ikke kundelæse et Ord af (135) alt dette Kancelli-Latin,
syntes Brevet maaske at være mere endnu. Det var selve Nøglen
til Himmerig. Det gjaldt blot om at finde en Præst, saa baade kunde
og skulde den lukke Døren op, thi ingen maatte sætte sig op
mod Pavens Aflad!
S.128 findes en formindsket Gengivelse af
et Skriftebrev. |
|
93 Videre til kapitel 7: 07a#1. |
|