Panormitanus
Lidt om Nicolaus de Tudesco eller de Tudescis, også kaldet Abba
Sicus, eller Panormitanus.
Af Ricardt Riis. (maj 2002, kapitel 5 dog fra september 2002)
Indhold:
Indledning; præsteægteskab;
Nicolaus
de Tudeschis; Luthers brug af Panormitanus;
Luthers
påvirkning fra Panormitanus; Ikke pavens
nøgne ord; Et koncil og en pave kan tage fejl;
Slutning.
Steder, hvor Panormitanus er nævnt.
Indledning
Jeg hører til dem, der godt vil lægge en
del vægt på Luthers anden omvendelse. Jeg mener: ligegyldigt,
hvor tidligt eller sent vi lægger den første omvendelse, der
kommer ikke nogen reformation ud af det, før Luther har haft sin
anden omvendelse, den, hvorved han blev klar over, at paven er antikrist.
I modsætning til den første er den anden omvendelse ikke så
vanskelig at tidsfæste. Den kan med rimelighed sættes til januar/februar
1520, måske man endda vil mene, at den finder sted netop på
den dag i februar, hvor han læser Laurentius Vallas udredning om,
hvordan det såkaldte konstantinske gavebrev er et falsum. Hvorom
alting er, denne omvendelse er en nødvendig ingrediens i hele reformationsomvæltningen,
uden den ingen reformatoriske hovedskrifter, og uden den ingen adskillelse
mellem den katolske og den lutherske kirke.
Luther har første gang i et brev til Venceslaus
Link fra december 1518 nævnt den tanke, at antikrist dog vist huserer
i pavens omegn, underforstået, paven selv, det fromme menneske (efter
Luthers daværende mening) er omgivet af slette rådgivere, ja
måske af antikrists håndlangere. Sidenhen dukker tanken op
i ny og næ, og da han efter disputationen i Leipzig giver sig til
at læse Johan Huss' artikler, finder han dèr på mange
steder og på mange måder paven beskrevet som antikrist. Også
det kan have været inspiration for Luther.
Og dog må man nok sige, at hans antikrist-tanke
er helt hans egen. Jeg vil mene, at hans omvendelse til den overbevisning,
at paven er antikrist, hænger sammen med andre tankeomvæltninger:
den hænger sammen med og finder sted samtidig med hans omvendelse
til den tanke, at offertanken i nadveren er helt forkert, til den tanke,
at munkevæsenet er gudsbespottelige, til den tanke, at nadveren skal
nydes under begge skikkelse m.m. Dog, dette vil kræve en særlig
udredning, her er det nok at fremhæve denne tankeomvæltning
som en forudsætning for reformationen.
Samtidig med denne omvendelse eller tankeomvæltning
sker der så det, at Luther træder ud af dialogen med papisterne.
Det betyder ikke, at han ikke sidenhen svarer på deres indvendinger,
men det betyder, at han opgiver de forsøg, han indtil da havde foretaget,
på at gøre sin grundholdning kirkeretlig spiselig. Dette gælder
hans dialog med Catharinus og med Latomus. Sylvester Prierias må
han vist siges at have opgivet forinden. De svar, han kommer med på
Catharinus' og Latomus' indvendinger, rækker hverken helt eller halvt.
Han har opgivet at overbevise dem. Antikrist-tanken gennemsyrer ham helt
i svaret til Catharinus (for sent! for sent! udbryder han (lutcat01#20)).
Og i svaret til Latomus, et kvartal senere, hvor han ikke mere lever i
den overbevisning eller i den frygt, at han skal dø på bålet
i Worms, er der masser af ting, han slet ikke går ind på.
Her nævner jeg blot dette for at gøre
opmærksom på, at der er en række tankegange, som Luther
skærer over med denne tankeomvæltende påstand, at paven
er antikrist. Han har i optakten til Leipziger-disputationen og i selve
disputationen fundet en del ting frem hos Gratian, som han kan støtte
sig til. Det forlader han. Det er han sidenhen ligeglad med. Som bekendt
bliver ikke blot pavens bulle brændt på bålet den 10.
december 1520 uden for Elstertor i Wittenberg, Gratian eller hele kirkeretten
gør det også. Og jeg vil altså mene, at denne ligegladhed
med kirkeretten hænger sammen med hans omvendelse til at se, at paven
er antikrist. Og blandt de ting, han ikke mere støtter sig til,
er Panormitanus' påstande.
Præsteægteskab
Jeg har på en hjemmeside (www.christusrex.org/www1/CDHN/med.html)
fundet et citat fra Panormitanus, der lader forstå, at han gik ind
for, at præster skulle have lov til at gifte sig. En ganske interessant
opfattelse, ikke mindst i betragtning af, at Luther støtter sig
til ham på et andet punkt, og jo senere også gik ind for, at
præster skulle kunne gifte sig. 'Kan kirken ikke tillade præster
at indgå ægteskaber ligesom grækerne gør det?'
spørges der, og Panormitanus svarer: 'Jo, det mener jeg, den kan.
Og det er ubetvivlelig sandt for dem, der ikke er bundet af noget implicit
eller explicit løfte'. Han argumenterer med, at afholdenhed ikke
er en del af kernen i de sækulære klerikeres ordensregler og
heller ikke er opstået ved guddommelig lov, ellers ville grækerne
synde. Han konkluderer, at det ikke blot ligger i kirkens magt at gøre
det, men det ville også være et gode for sjælene at gøre
afholdenhed ikke-obligatorisk. De, der foretrækker afholdenhed, ville
derved vinde sig en større fortjeneste end nu, hvor det er påbudt,
og de, der ikke gerne vil leve i afholdenhed, ville kunne gifte sig og
derved undgå de onder, som erfaringen viser følger på
den obligatoriske afholdenhed.
Og det er jo som talt ud af Luthers mund. Desværre
har jeg ikke fundet noget, der tyder på, at Luther i sin tænkning
om præsteægteskabet var påvirket af Panormitanus endsige,
at han kendte hans tanker på det punkt. Så det emne forlader
vi.
Nicolaus de Tudeschis
Men hvem var da denne Panormitanus?
Han var en retslærd fra Sicilien, levede fra
1386-1445 og deltog blandt andet i det noget turbulente Baselerkoncil (1431-37).
Han opnåede en ikke ringe berømmelse, hvilket blandet andet
viste sig ved at man kaldte ham 'Abbas modernus' for at kunne skelne ham
fra en anden berømt retslærd (Johannes Andreae, der blev kaldt
'Abbas antiquus').
På koncilet i Basel søgte han at indtage
en midterposition mellem papisterne og konciliaristerne. Men det lykkedes
ham ikke altfor godt. Han var i begyndelsen af koncilssamlingen pavens
repræsentant, men da paven opløste koncilet, fordi det efter
hans mening gik for vidt, forblev han i Basel og søgte at moderere
konciliaristernes standpunkt.
Han prøvede i sine kirkeretslige overvejelser
at sætte grænser for koncilerne og grænser for pavemagten.
Paven var underlagt grænser, der måtte fx ikke vælges
flere paver på én gang, skete det, måtte et koncil gribe
ind. Og koncilet skulle acceptere pavens ret til at udøve den magt,
der tilkom ham. Og da koncilet blev fordømt at pave Eugen IV som
et kættersk koncil og som reaktion derpå dels hævdede,
at koncilet og ikke paven afgjorde sager, der havde med troen at gøre,
og dels valgte og indsatte en modpave, vendte Nicolaus de Tudeschis hjem.
Han var tidligere blevet udnævnt til ærkebiskop af Palermo;
derfra stammer hans navn 'Panormitanus', ham fra Palermo.
Luthers brug af Panormitanus
Luther bruger kun ét citat fra Panormitanus,
nemlig det sted, hvor han skriver, at hvis en lægmand, mand eller
kvinde, kommer med et bedre argument, så skal man rette sig efter
det og ikke efter pave eller kardinal eller koncil, for sådanne kan
fejle. Hvor Luther har det fra, har været lidt vanskeligt for mig
at finde ud af. Egentlig troede jeg, det var fra kirkeretten. Og det er
det vist også. Det vil sige, det er ikke fra nogen særlig,
højtideligt vedtaget kirkeret, men fra de udgaver af Gratian, som
(tror jeg) har floreret på Luthers tid, medtagende ikke blot den
oprindelige Gratian, men alt det, der af traditionen var blevet tilføjet
i de seneste århundreder, heriblandt altså nogle af Panormitanus'
sentenser.
Da Cajetan kom i disput med Luther i Augsburg, oktober
1518, var det en ekstravagans, de var blevet uenige om. Og ét af
vidnerne fortæller, at Cajetan gik hen og slog op i sin bog, læste
lidt i den, men derefter gik over til at tale om noget andet; Luther havde
nemlig haft ret i sin opfattelse af, hvad der stod i den ekstravagans.
(ruh-rel#5) Den bog, Cajetan slog op i, var formentlig
en sådan kirkeretsudgave, det vil sige, en udvidet Gratian, medtagende
en række pavedekreter, de såkaldte ekstravaganser, og en række
kommentarer, deriblandt Panormitanus'.
Catharinus gennemgår det pågældende
stykke af Panormitanus i lidt udvidet form. (catlut22#41ff).
Han finder, at de første dele slet ikke giver Luther ret, kun de
sidste. Og Schweizer, der har udgivet Catharinus' skrift mod Luther, henviser
i en note til en udgave fra 1555, som vistnok må være én
af disse kirkeretsudgaver. (catlut22#n43).
Jeg nævner disse formodninger for at kunne antyde, at det er fra
sådanne kilder, Luther har sine Panormitanus-citater, ikke fra Panormitanus'
egne skrifter.
Luthers påvirkning fra Panormitanus
Jeg skal ikke ligefrem påstå, at Panormitanus
er Luthers kirkefader, men der er nogle spændende træk ved
Luthers kirkeforståelse, som måske kan finde sin forklaring
ved en påvirkning fra Panormitanus.
Det har besværliggjort denne 'opdagelse',
at jeg hidtil ikke har fundet den Panormitanus, som Luther er blevet påvirket
af. Først i september 2002 har jeg set et fyldigt uddrag af Significasti
i 'Dokumente zur Causa Lutheri, bind 1, side 121ff. De står som en
note til Sylvester Prierias' Replica, og sådan har jeg også
anbragt dem her. Dèr kan man finde
kilden til en del Luther-tanker.
Fx bruger Luther tilsyneladende i disputationen
med Eck et lidt tyndbenet argument, når han dèr hævder,
at kirken er hovedløs, når den siddende pave dør, Eck-01#36.
Ud fra det ordskifte, der udspiller sig mellem Luther og Eck (som kan følges
i min udgave ved hjælp af mine links), har man svært ved at
fornemme, at det fra Luthers side er andet end et drilleargument. Men så
opdagede jeg det hos Panormitanus, se replica#68,
hvor Panormitanus citerer en anden kirkeretslærd for at sige, at
når paven er død, er kirken ikke uden hoved, og at det er
denne kirke, som ikke kan fejle. Det ændrer pludselig på synspunktet.
Nu er Luthers sag god nok, blot får han den ikke bragt særlig
heldigt frem i disputationen med Eck.
Også tanken om, at kirken bevares, blot troen
findes hos én eneste af dens medlemmer, har Luther taget fra Panormitanus,
replica#69.
Panormitanus uddyber den interessant nok med, at troen efter Kristi død
måske kun var bevaret hos jomfru Maria. Så når Jesus
siger, at han bad for Peter, at hans tro ikke måtte svigte, så
kan man ikke sige, at den svigtede efter Jesu død, for der var jo
én, der havde bevaret troen. Luther har en del steder nogle bemærkninger
om spædbørnene som dem, der har bevaret troen i vantro tider,
og de kan altså være inspireret af Panormitanus.
Eck og Luther diskuterer hæftigt, om paven
kan siges at være kirkens overhoved. Panormitanus siger, at paven
er Kristi stedfortræder, men ikke det sande kirkens hoved. replica#68.
Men ellers er det, Luther har 'arvet' fra Panormitanus,
nok først og fremmest den tanke, at en pave og et koncil kan tage
fejl. Luther citerer en del steder Panormitanus for at sige, at en lægmands
mening må foretrækkes fremfor pavens, hvis han har bedre grunde.
(Eck-04#7). Catharinus spørger med en
vis snusfornuft, hvem der mon skal afgøre, hvad der er en bedre,
og hvad der er en dårligere mening, Catlut22#51.
Men læser man Panormitanus' ord igennem, får man indtryk af,
at hans kirkebegreb er et noget andet end Ecks og de andre papisters. Et
koncil er ikke hele kirken, det er det kun repræsentativt, (replica#67).
Hvorimod man, hvis man tager alle troende sammen, får den almindelige
kirke, hvis hoved og brudgom er Kristus selv. Det forekommer mig, at dette
mere 'løse' kirkebegreb minder temmelig meget om Luthers.
Ikke pavens nøgne ord
Noget af det, der kendertegner Luther under mødet
med Cajetan, er, at han ikke vil bøje sig for pavens nøgne
ord. Han blev godt nok også provokeret kraftigt af Cajetan. For uden
videre dikkedarer forlanger Cajetan på pavens vegne, at Luther skal
tilbagekalde. Og han har ikke tænkt sig, at han skal begrunde, hvorfor
Luther skal tilbagekalde; han har vistnok regnet med, at Luther, blændet
af kardinalens glans og de mange italienere rundt omkring han, ville falde
til føje. Luther faldt på knæ, men faldt ikke til føje.
For han ville ikke bøje sig i blind lydighed for paven.
Og den holdning kan han have udviklet under sin
omgang med Panormitanus.
Lad os gå ud fra, at Catharinus har ret, når
han refererer Panormitanus i seks dele, som bevæger sig fra en del,
der nærmest er uenig med Luther til en del, den sjette del, som er
meget, meget udmærket i Luthers øjne. Denne sjette del af
Panormitanus hævder, ifølge Catharinus, at hvis paven mener
noget, der er bedre end koncilet, skal pavens mening stå fast, ja
enhvers mening, hvis den er bedre. (Catlut22#43).
Luther får det i sin disputation med Eck vendt til, at det betyder,
at et enkeltmenneskes mening har forrang fremfor den romerske pave, hvis
han støtter sig til bedre autoriteter eller fornuftsgrunde. (eck-04#7).
Selv om vi så, som jeg har gjort det her, går ud fra, at det
er Catharinus, der rammer mest plet med sit referat af Panormitanus, så
bliver der dog det tilbage, at paven er nødt til at komme med begrundelser
for det, han gør. Han kan ikke lade hånt om skriften. Han
kan ikke bygge blot på tidligere pavedekreter, som igen bygger på
pavedekreter, uden at det dog til syvende og sidst er forankret i skriften.
Men det er jo netop, hvad paven gør overfor
Luther: Han forventer blind lydighed. Han regner med, at han ikke behøver
begrunde sin handling. Når han senere fremsætter sin bulle
imod Luther og forlanger, at han skal tilbagekalde inden tres dage, så
er han godt nok nødt til at fremsætte nogle sætninger,
der skal tilbagekaldes, nemlig de 41 sætninger i bullen, men han
tillader sig at betegne disse sætninger med en række forskellige
betegnelser (vildfarelser, græsk og bøhmisk kætteri,
falske sætninger, forargelige sætninger, sætninger, stødende
for fromme ører (exurge#10)) uden at
klargøre, hvilke sætninger der er hvad, og også uden
på nogen måde at bevise eller bare prøve på at
bevise, ud fra skriften, hvorfor det er kættersk eller vildfarende
eller forargeligt, hvad Luther siger.
Der er derfor, Panormitanus betyder så meget
for Luther. Her ser han en retslærd påstå, at der må
begrundelse til, at en pavemening ikke er gyldig, fordi det er en pavemening,
men fordi den er velbegrundet.
Derfor blev Luthers møde med Cajetan afgørende:
Her mødte Luther den rå pavemagt, det nøgne krav om
tilbagekaldelse, den pavemagt, der mente, at den kunne skalte og valte
med de kristnes opfattelser, vel ikke just efter forgodtbefindende, men
efter, hvad de selv ville kalde deres fromheds eftertankes resultater (exurge#59),
men hvad der for andre at se nok er deres fuldstændig frie forgodtbefindende.
Oven i købet erfarede han, at det spørgsmål, som var
blevet diskuteret mellem ham og Cajetan, spørgsmålet om, hvorvidt
Kristi gerninger kunne indgå i den skat, som paven disponerede over
via afladen, det spørgsmål, som der i oktober 1518 ikke var
truffet nogen endelig afgørelse om, det spørgsmål blev
afgjort egenmægtigt af paven med hans bulle fra november 1518, uden
at andre blev inddraget i diskussionen, uden at noget koncil eller nogle
teologiprofessorer var blevet hørt. Det var nok medvirkende til,
at Luther i december 1518 i et brev til Venceslaus Link kunne sige, at
det forekom ham, at antikrist drev sit spil i pavens nærmeste omgangskreds.
Et koncil og en pave kan tage fejl
Så er det sandt, at det første sted, hvor
Panormitanus optræder i Luthers skrifter, er i skriftet imod Sylvester
Prierias. Her bruger Luther ham til at fastslå, at både paver
og konciler kan tage fejl. ( lutpri01#81).
Man har af og til beskrevet det, som om det var en erkendelse, Luther meget
nødtvunget blev afpresset under disputationen med Eck. Men denne
erkendelse findes altså hos Luther meget tidligere. Oven i købet
som noget, han citerer Panormitanus for at mene.
Og den opfattelse er altså ikke så besynderlig
eller så speciel, som vi tror. Panormitanus har udtrykt sig på
lignende måde en hundrede år tidligere. Når vi imidlertid
tror, at det var til stor forargelse, at Luther fremsatte denne erklæring
i disputationen med Eck, skyldes det nok, at vi ubevidst lægger vor
forståelse af den nutidige katolske kirke ned over den tids katolske
kirke. Og sandt er det, der var stærke kræfter igang, der støttede
pavens forsøg på at hævde sin ufejlbarhed. Men man havde
trods alt paveskismaerne i senmiddelalderen i for stærk erindring
til helt at kunne tilslutte sig en sådan opfattelse. Der var også
kræfter, der kæmpede i en anden retning. Deriblandt altså
Panormitanus.
Slutning
Der en meget væsentlig skelnen, som det kan være
nyttigt at holde sig for øje:
Når Luther stod fast på skriften og
hævdede, at man måtte underbygge sine argumenter med skriften
eller med fornuften, så betyder det ikke, at han på nogen måde
ville bygge kirken på skriften. Kirkens eksistens stod fast for Luther,
dens prædiken, dåb og nadver var for ham kendsgerninger, som
han ikke drømte om at rokke ved. Men skulle man bedømme de
mennesker, der i forskellig grad udgjorde kirken, måtte man bedømme
dem ud fra skriften. I den diskussion, der hele tiden fandt sted i kirken
om den rette lære, måtte man argumentere ud fra skriften. Men
det var altså kirkens lære, dens reformation, dens vej
fremover, der skulle tilrettelægges på den måde, det
var ikke en luftig størrelse, der savnede fundament, og som så
pludselig fik det forærende i skriften.
Senere udviklede der sig en skriftsfundamentstænkning
ud fra Luthers skriftsyn. Men denne tænkning må vi ikke lægge
ned over Luther, selv om de, der udviklede den, mente, at de var i fuld
overensstemmelse med Luther.